انواع تابلو برق های صنعتی

انواع تابلو برق های صنعتی
امروزه تابلو های برق صنعتی تقریبا در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند این تابلو ها محفظه‌هایی برای نصب تجهیزات الکتریکی هستند. برای شناخت بهتر تابلو برق های صنعتی و طراحی تابلوهای برق،تابلو های برق صنعتی بنا به کاربرد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته می شود:

تابلو های برق شامل PLC یا PLC Panel
انواع تابلو برق های صنعتی

تابلو های برق شامل کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر یا همان PLC ها دارای اندازه کوچکتری نسبت به تابلو برق‌های کنتاکتوری و رله ایی هستند و امکان کنترل و مانیتورینگ ورودی خروجی را از طریق برنامه نویسی به سادگی فراهم می آورند. تابلو های برق شامل PLC یکی از مهم ترین و موثرترین تابلو های برق هستند و در صنایع متنوعی به کار می روند.

تابلو های برق مرکز کنترل موتور MCC یا MCC Panel
مرکز کنترل موتور MCC

MCC مخفف Motor Control Center به معنای مرکز کنترل موتور است. تابلو های MCC شامل یک یا تعداد بیشتری محفظه به همراه باس قدرت هستند که برای نصب دستگاههای مجزا از جمله کلیدها، فیوزها، درایو ها، سافت استارترها مورد استفاده قرار می گیرند تا حفاظت در برابر اتصال کوتاه، ایزولاسیون و کنترل بارهای متنوع را تضمین کنند.

تابلو های توزیع قدرت PDP یا Power Distribution Panel


تابلو های توزیع قدرت در عین حفاظت در برابر اضافه جریان، وظیفه تقسیم جریان برق به مدارهای مختلف را بر عهده دارند.

تابلوهای کنترل اتوماتیک ضریب قدرت یا APFC Panel


APFC مخفف Automatic Power Factor Control به معنای کنترل اتوماتیک ضریب قدرت است. تابلوهای APFC دارای کنترل کننده های مبتنی بر میکروکنترلرها هستند که در چند مرحله به صورت اتوماتیک ظرفیت خازن های بانک خازنی را تغییر می دهند.

تابلو های برق اپراتور HMI یا HMI Operator Panel


HMI مخفف Human Machine Interface به معنای رابط انسان و ماشین است. تابلوهای HMI یک رابط گرافیکی کاربرپسند را برای اپراتور فراهم می آورد و اموری مانند مانیتورینگ، کنترل و حل مشکلات تجهیزات و یا عملیات خط تولید را آسان می سازد. تابلو برق های HMI از لحاظ سخت افزاری شکل های مختلفی از جمله تابلوهای ایستاده free standing، تابلوهای دیواری wall mounted و تابلوهایی که قابل نصب روی بازوها هستند arm mount ، ساخته می شوند.

تابلو های SCADA یا SCADA Panel


SCADA مخفف Supervisory Control And Data Acquisition و به معنای سامانه کنترل و گردآوری داده است. تابلوهای برق SCADA امکان کنترل و مانیتورینگ تعداد نامحدودی فرآیند را از چند محل برای چندین کاربر فراهم می آورد. مزیت اصلی سیستم های SCADA آن است که نرم افزار کنترل تنها در مکان مرکزی قرار می گیرد و تمام کاربران می توانند از طریق یک برنامه از طریق اینترنت به سیستم دسترسی یابند.